Om Hjerterytterne

Hjerterytterne er Hjerteforeningens cykelhold. Holdet blev etableret i begyndelsen af 2016 af en lille engagereret gruppe motionscyklister i København, der nærede et stort ønske om at kombinere motion og fællesskab med en helhjertet indsats for Hjerteforeningen og Børnehjertefonden.

I løbet af få måneder kunne Hjerterytterne tælle godt 100 motiverede Hjerteryttere. Året efter (2017) åbnede det første hold uden for Storkøbenhavn, på Fyn – og blev dermed det første skridt på vejen imod den overordnede ambition: At gøre Hjerterytterne til et landsdækkende motionskoncept.

I 2018 åbnede Hjerterytterne seks nye hold og sæsonen har været succesfuld med knap 300 Hjerteryttere.

I 2019 vil Hjerterytterne stå klar til en ny sæson med 9 hold på tværs af Danmark: Esbjerg, Sønderborg, Randers, Fyn, Storkøbenhavn, Nordvestsjælland, Slagelse, Næstved og Køge.

Om Hjerterytterne – konceptet

Hjerterytterne ønsker at skabe fantastiske cykeloplevelser for alle ryttere med fokus på værdier som motion, fællesskab og sportslige udfordringer for alle. Vi vil medvirke til at alle ryttere kommer i god form og oplever glæden ved motion –og samtidig gøre en helhjertet indsats for andre. Vi ønsker at skabe et årligt tilbagevendende cykelevent, der har til formål at skabe et unikt netværk og sammenhold.

Det er Hjerterytternes store ønske at rekruttere både kvinder og mænd, nybegyndere såvel som erfarne motionscyklister – på tværs af alle aldre (minimum 18 år). For Hjerterytterne er for cykelentusiaster – på tværs af racercykelkvalitet, niveau, køn, uddannelse og titel.

Med cykling er det muligt at skabe nogle spændende rammer, der appellerer til ambitiøse motionister på flere niveauer. Uanset om målet er ’bare’ at gennemføre, støtte de andre ryttere eller udfordre sig selv på de hårdeste stigninger, er det vigtigste for os, at det bliver en god oplevelse for dig – og for alle andre på holdet. En oplevelse hvor både det sportslige og det sociale går op i en højere enhed.

Samtidig er det vores mål at medvirke til udbredelsen af kendskabet til Hjerteforeningen og Børnehjertefonden, og samle penge ind til hele Danmarks hjertesag.

Sæsonen kulminerer i et årsprojekt, der ofte bringer holdet uden for Danmarks grænser – og gerne til sydens sol. Dette kræver en indsats ved både træning og i fællesskabet – og en vilje til at gennemføre. Til gengæld kan vi næsten garantere en rejse der vil ’flytte bjerge’, skabe mange venskaber og give dig en oplevelse for livet.

Træningen

Vi tilstræber at tilrettelægge træning så alle får sportslige udfordringer. Derfor vil vi ofte niveaudele træningen i 2-3 niveauer.

Vi træner en til to hverdage (eftermiddag) og kører ca. 40-70 km. Her træner vi teknik, kondition, intervaller etc. I weekenden træner vi morgen/formiddag og kører ca. 50-150 km. Her er fokus mere på sadel-træning, hvor vi øver os i at køre lidt længere, men vi har også her mere fokus på effektivitet frem for distance.

Nogle dage niveaudeler vi fra start og tilpasser distancerne, så både de hurtigste og de knap så hurtige er hjemme samtidig. Andre dage kører vi opvarmning sammen, herefter kører vi fx nogle intervaller, hvorefter vi følges hjem. På den måde får vi netværk og sammenhold mellem de forskellige niveauer.

Det er ingen hindring at være nybegynder på en racercykel, men har man slet ikke cyklet på racercykel før, anbefales det, at man begynder træningen i god tid (før marts) fx med spinning, MTB, styrketræning eller løb.

Generelt forventer vi, at man som minimum skal træne 2.500 km i sæsonen (fra marts til september), heraf forventer vi, at min. 1.500 km er kørt med holdet. Det forventes, at alle ultimo maj kan køre 70-80 km. i gruppe med ca. 25 km/t i snit.

Gennem året vil vi deltage i forskellige officielle motionscykelløb for at udbrede kendskabet til projektet og ikke mindst, kendskabet til Hjerteforeningen. Nogle af disse løb vil være “obligatoriske” for alle Hjerterytter-hold.

Vi tager endvidere på 1-2 weekend-ture for alle Hjerterytter-hold. På disse ture kan rytterne deltage enten lørdag, søndag eller begge dage. Weekend-turene har bl.a. til formål at danne netværk på tværs af holdene. Vi håber endvidere, at de enkelte ryttere vil træne lidt på tværs af hold, i det omfang mulighederne byder sig.

Kørsel

Sikkerhed er afgørende for en god oplevelse. Vi har derfor i samarbejde med DGI udarbejdet nogle køreregler og retningslinjer. Disse har til formål at øge sikkerheden, men også at minimere vores gener for den øvrige trafik.

Vi kører som udgangspunkt paradekørsel, dvs. 2 og 2, når trafikforholdene tillader det. Når der er trafik eller dårlig oversigt, køres 1 og 1. Vi kører i mindre grupper af max. 12 ryttere, da en mindre gruppe er mere homogene og reagerer hurtigere. På denne måde kan biler også nemmere komme forbi.

De 10 bud

1. Trænere og kaptajner sætter rammerne og disse følges af alle på holdet. Input modtages naturligvis, men diskussioner tages når vi er kommet hjem.

2. Sikkerhed er en topprioritet: altid cykelhjelm, lys når det er mørkt, hænderne på styret, tydelig kommunikation i feltet etc.

3. Færdselsregler skal altid overholdes.

4. God tone over for hinanden og andre i trafikken.

5. Mød altid op på velholdt udstyr og vær velforberedt: cykel og kæde er smurt, dæk, bremser etc. er i orden og du har ekstra slange etc. med.

6.  Pas din træning. Når vi skal cykle sammen må vi både pga. sikkerhed og træningsudbytte forvente et vist bundniveau, pas derfor din træning både med holdet og alene.

7. Vis hensyn og respekt for hinanden: mød til tiden, hjælp hinanden, vurdering af dig selv i forhold til valg af gruppe etc.

8. Der tilstræbes et max på 12 personer i grupperne, når der køres.

9. Vi cykler sammen – både ud og hjem. Hvis nogen ønsker at køre fra eller falde tilbage til næste gruppe, er det naturligvis OK.

10. Det skal være SJOVT at være Hjerterytter.